Chcesz zostać copywriterem i nie wiesz, czy to praca dla Ciebie? Zastanawiasz się, jakie umiejętności należy posiadać i zachodzisz w głowę, jak zacząć działać w tej branży bez doświadczenia? Przeczytaj poniższy tekst i poznaj odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Z artykułu dowiesz się, na czym polega praca copywritera, co trzeba wiedzieć, jakie posiadać kompetencje, gdzie szukać zleceń i wiele więcej.

Kto to copywriter i na czym polega jego praca?

Trudno znaleźć polskie słowo, które niosłoby w sobie tyle treści co dla wtajemniczonych angielskie copywriter. Jednak aby wytłumaczyć, kim jest copywriter osobie, która nigdy nie słyszała o tej profesji, trzeba użyć prostszych i powszechnie znanych określeń. Zatem copywriter to autor tekstów o charakterze reklamowym i marketingowym, ale nie tylko. Copywriting to bowiem realizowanie zadań powierzonych przez zleceniodawców, które polegają na tworzeniu bardzo zróżnicowanych treści i przekazów, które mają trafiać do wskazanych grup odbiorców i realizować określone cele. To najprostsza definicja, dzięki której ogólnie możesz pokazać komuś, co to za praca, jednak warto podkreślić, że fach ten ma wiele twarzy. Copywriterem będziesz, tworząc m.in.:

  • opisy produktów na strony sklepów internetowych,
  • artykuły tematyczne,
  • poradniki,
  • treści o charakterze eksperckim,
  • teksty blogowe,
  • odpowiedzi na najczęściej zadawane przez konsumentów pytania.

Jak bez doświadczenia zacząć pracę jako copywriter?

Na początku może być trudno, ale jeśli wiesz, gdzie szukać, powinno się udać. Świetnie, jeśli dysponujesz przykładowymi tekstami, które mogą być dla Ciebie czymś w rodzaju portfolio. Nie muszą to być materiały specjalistyczne. Aby pokazać swój potencjał, wystarczy, że przedstawisz zainteresowanemu kilka tekstów, żeby mógł zobaczyć, czy Twoje umiejętności wpisują się w jego oczekiwania. Ogromnym atutem jest sytuacja, w której dysponujesz materiałami tematycznie zbieżnymi z tymi, które chcesz wykonać na zamówienie.

Jednak zanim dojdzie do rozmowy ze zleceniodawcą, musisz go znaleźć. Gdzie to zrobić i jak zacząć? Możliwości jest mnóstwo. Otworem stoją przed Tobą:

  • grupy na portalach społecznościowych (tam znajdziesz też mnóstwo wskazówek czy informacji od innych, często bardziej doświadczonych copywriterów),
  • strony branżowe,
  • tradycyjne portale z ofertami pracy,
  • platformy takie jak GoodContent czy Textbroker,
  • agencje copywriterskie i reklamowe.

Furtką do copywriterskiego świata mogą być też studenckie praktyki.

Studia dla copywritera

Doświadczenie to jedno – istotna jest także wiedza teoretyczna, którą możesz zdobyć, wybierając się na studia dla osób myślących o pracy w copywritingu. Na uczelniach pojawia się coraz więcej kierunków ściśle powiązanych z pisaniem tekstów. Przede wszystkim mowa tutaj o filologii polskiej, dziennikarstwie, psychologii, komunikacji społecznej czy marketingu. Wybierając jeden z tych kierunków, możesz mieć pewność, że na etapie wyboru specjalizacji pojawią się opcje bezpośrednio powiązane z copywritingiem. Przed podjęciem studiów sprawdź jednak, czy dana podstawa programowa odpowiada na Twoje oczekiwania i czy znajdują się tam przedmioty, które faktycznie przygotują Cię do pracy w tej branży. Kierunek ściśle przeznaczony dla twórców treści przygotował Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu – przeczytasz o nich więcej na stronie https://www.umk.pl/kandydaci/informacje/?id=20170511102343&id_kierunku=71.

Specjalistyczne studia dla copywritera nie są jednak koniecznością. Niezbędne kompetencje językowe i potrzebne kwalifikacje możesz bowiem posiadać bez ukończenia studiów i specjalizacji. Wiele osób pracuje w tym zawodzie po kierunkach medycznych bądź technicznych. Dysponują oni zaawansowaną wiedzą i umiejętnościami praktycznymi, co pozwala na pisanie tekstów wysoce specjalistycznych. Zatem jeśli ukończyłeś inne studia i sprawnie operujesz słowem, istnieje szansa, że w przyszłości staniesz się w danej dziedzinie wziętym ekspertem, tym bardziej jeśli wykorzystasz swój potencjał i znajdziesz rynkową niszę.

Umiejętności kluczowe w pracy copywritera

Wiesz już, czym jest copywriting, więc pora określić, jakie zdolności powinieneś posiadać, żeby efektywnie działać w tej branży. Na myśl z pewnością przyszły Ci kompetencje językowe i masz rację. Bez tego ani rusz, wszak, jak rzekł dawno temu Juliusz Słowacki, chodzi o to, żeby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa. Jeżeli chcesz być copywriterem, musisz sprawnie operować słowem oraz znać zasady pisowni. Niezbędna jest znajomość gramatyki, ortografii czy interpunkcji, choć wielu specjalistów uważa, że najważniejszy jest styl oraz predyspozycje, dzięki którym osoba pisząca jest w stanie trafić w sedno i przyciągnąć oraz zatrzymać uwagę czytelnika.

Jak to zrobić? Tutaj dochodzimy do miejsca, w którym okazuje się, że język to bardzo dużo, ale nie wszystko. Zawód copywritera to także szeroka wiedza z zakresu:

  • marketingu, reklamy,
  • socjologii,
  • psychologii,
  • retoryki,
  • perswazji.

Cenne informacje z tych dziedzin pozwalają na budowanie komunikatów oddziałujących na czytających. To wyjątkowo istotne – żeby pomóc sprzedać zleceniodawcy dany produkt, musisz stworzyć opis, który przekona klienta do zakupu właśnie tego egzemplarza.

Jeśli zostaniesz copywriterem, w pracy na pewno pomoże Ci także znajomość języków obcych i rzetelność oraz profesjonalizm, dzięki którym będziesz w stanie sprawnie wyszukiwać potrzebne informacje i je weryfikować. Dbałość o szczegóły nie powinna przyćmić jednak inwencji twórczej. W tej pracy trzeba być kreatywnym. Często to właśnie chwytliwe hasło, gra językowa, oryginalny pomysł czy intrygująca narracja sprawiają, że dany opis pozwala zostawić konkurencję zleceniodawców daleko w tyle. A skoro mowa o zleceniodawcach – warto podkreślić, że istotne są także wyrobienie towarzyskie, otwartość i cierpliwość, które pomagają komunikować się z interesantami. Dowiedz się więcej na temat umiejętności copywritera.

Zawód: copywriter – najpopularniejsze modele pracy

Copywriting jest profesją o bardzo elastycznym charakterze. Specyfikę działalności copywritera trudno wpisać bowiem w jakiekolwiek sztywne ramy – dowiedz się więcej, jakie rodzaje copywritingu można wyróżnić. Zacznijmy od tego, że pisanie tekstów na zamówienie możesz traktować jako dodatkową pracę, dzięki której dorobisz sobie do podstawowej pensji. Natomiast chcąc pracować w pełnym wymiarze, masz do wyboru trzy zasadnicze ścieżki:

  • pracować jako copywriter freelancer,
  • współpracować z firmą, która działa jako agencja copywriterska,
  • tworzyć treści tylko dla danej firmy czy korporacji.

Będąc freelancerem, sam odpowiadasz za pozyskiwanie zleceń i komunikację z klientami. W przypadku pracy w agencji kooperacją ze zleceniodawcami zajmują się najczęściej osoby do tego zatrudnione bądź pracownicy wyżej usytuowani w hierarchii działu. Z kolei jeśli znajdziesz pracę w dużej firmie, która potrzebuje ciągłego wsparcia copywritera, Twoje obowiązki zależeć będą od przełożonych czy szefostwa i mogą obejmować bardzo różne zadania. Oprócz tworzenia treści reklamowych czy opisów produktów możesz spodziewać się też wyzwań z zakresu marketingu, komunikacji z klientem, prowadzenia social mediów bądź blogowania.

W zależności od specyfiki pracy możesz pracować online z domu, co dla wielu osób jest bardzo wygodne, a współcześnie wyjątkowo powszechne. Zdarza się też, że copywriting obejmuje także działania w grupach czy zespołach projektowych, które zajmują się zadaniami kreatywnymi, wymyślają i opracowują hasła i slogany czy konstruują kompleksowe strategie komunikacyjne dla dużych marek.

Kategorie: Blog